Jauns apgaismojums ielās

Lai apgaismojumu padarītu vēl ekonomiskāku, Latvijā sāk uzstādīt ielu apgaismojuma stabus ar LED zemsprieguma gaismekļiem.


Daudzās Latvijas pašvaldībās – Rīgā, Limbažos, Valmierā u.c. līdz šim jau ir daļēji vai pat pilnībā nomainīts novecojušais, neekonomiskais kvēlspuldžu un dzīvsudraba spuldžu ielu apgaismojums pret modernu LED apgaismojumu, un tā rezultātā elektroenerģijas patēriņš samazinājies par 30–50%. Latvijā LED gaismekļu izmantošana ielu apgaismojumam ir moderns un salīdzinoši dārgs  risinājums, tādēļ pašvaldības un sabiedrisku objektu apsaimniekotāji, investējot līdzekļus, vēlas noskaidrot, cik ilgā laikā tas atmaksāsies?



”Veicot aprēķinu, cik Ilgā laika posmā atmaksāsies LED ielu apgaismojumā ieguldītās investīcijas, apsaimniekotāji  bieži pieļauj kļūdu – nerēķinās ar apkalpošanas izmaksām. Tādēļ aprēķins nereti
izrādās neprecīzs,” norāda LED apgaismojuma uzņēmuma “ArkiLED” projektētājs Deniss Kiseļovs.
LED spuldzes pašas par sevi ir ļoti ilgmūžīgas, tās kalpo apmēram 50 000-100 000 stundu. Ražotāji tām visbiežāk norāda 10 - 15 gadu kalpošanas mūžu, taču garantiju dod  ne vairāk kā piecus gadus.
Deniss Kiseļovs  skaidro: “Acīmredzot tas ir tādēļ, ka LED spuldzēm vājākais elements ir barošanas bloks, kas mēdz izdegt. Tādēļ, iespējams, ik pēc 3-5 gadiem tas būs jāmaina. Turklāt apkalpošanu sadārdzina arī tas, ka Latvijā visbiežāk uzstādītajiem ielu  stabiem ar LED spuldžu apgaismojumu barošanas bloks atrodas augšdaļā, proti,  vairākus  metrus no zemes. Ja tas ir jānomaina, nepieciešams pacēlājs, kā arī elektriķim salīdzinoši piņķerīgs darbs. Tās savukārt ir ievērojamas izmaksas, ar ko apsaimniekotāji nereti nav rēķinājušies.”
Meklējot efektīvāku risinājumu, Latvijā ir izstrādāti un tiek ražoti jauna  koncepta zemsprieguma LED gaismekļi, kas paredzēti  ielu apgaismojuma stabiem. Ierīkojot šādu apgaismojumu, tas ievērojami atvieglo apsaimniekošanu, jo apkalpošana ir daudz vienkāršāka un arī lētāka.
 “Jaunā koncepta ielu apgaismojuma stabiem zemsprieguma LED gaismeklis atrodas stabam augšdaļā, savukārt gaismekļa vājākais elements - barošanas bloks ir ierīkots viegli pieejamā vietā – stabam lejas daļā. Barošanas bloks tehnoloģiski ir izstrādāts, lai tam nevarētu piekļūt kondensāta mitrums un to sabojāt. Kā arī barošanas bloks ar nolūku ir izstrādāts, lai tā elementus nebūtu iespējams izjaukt, to neiekārtotu garnadži – metāla tīkotāji,” stāsta uzņēmuma “Elnitor”, kas izstrādājis jaunā koncepta zemsprieguma LED gaismekļus, inženieris Sergejs Balaba.
Šobrīd Latvijā daudzviet jau ir uzstādīts ielu apgaismojums ar LED zemsprieguma gaismekļiem. Par to interesi izrādījušas arī Skandināvijas valstis, kur  ielu apgaismojuma apkalpošana izmaksā ļoti dārgi. Tā, piemēram, Zviedrijā jau šovasar plānots uzstādīt ielu apgaismojuma stabus ar Latvijā ražotiem zemsprieguma LED gaismekļiem.




Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru